I poddens 117:e avsnitt tittar vi under huven… förlåt, in i batterisystemet på en elbil. Som gäst har vi med oss Björn Fridholm, teknisk expert för BMS-system — alltså batterstyrsystem eller battery management system — på Volvo Cars. Björn skrev även sin avhandling på ämnet på Chalmers.
Vi ställer bland annat frågan: hur fungerar egentligen kalkylerna som går in i räckviddsmätaren - och vad är det som gör att den fladdrar längs vägen på en resa? Vi får en överblick av batteriets roll i en elbil, hur det fungerar, och de olika avväganden som går in i designprocessen.
Extra djupt dyker vi i det, faktiskt, relativt svåra problemet att avgöra till vilken grad ett batteri är laddat och hur Björn och hans kollegor jobbar med att hantera degraderingen av batteriet. Avslutningsvis jämför vi även med hur utmaningarna skiljer sig för stationära batterier på elnätet och pratar om Volvo Cars satsningar inom vehicle to grid.
Om du gillade samtalet med Björn kan vi även tipsa om följande, tidigare, avsnitt av podden:
- Patrik Johansson, Om fyra år av batteriutveckling
- Håkan Samuelsson, Om elektrifieringen inom bilindustrin
Vill du föreslå en gäst till ett framtida avsnitt? Har du förslag på hur vi kan göra podden bättre? Fyll jättegärna i vårt feedback-formulär.
Lyssna och prenumerera
Feedback
Lämna gärna ett omdöme på iTunes