Fem av elbilsladdarna som används för V2G, dvs att mata in el tillbaka på elnätet.
  1. Batterier
  2. Elbilar

Om planerna kring vehicle-to-grid med Alexandra Österplan från Nissan

1 juni 2020

Av Erik Wallnér (wallner@solcellskollen.se)

Så länge det har funnits elbilar har idén om att man borde kunna mata tillbaka el från bilens batteri till elnätet eller till hemmet funnits där. Och med solceller på taket blir frågan ännu mer relevant: Varför köpa ett batteri för att lagra sin överskottsel när det finns ett mycket större batteri i form av bilen i garaget?

I november 2018 kom Nissan med ett pressutskick om att man skulle börja testa konceptet Vehicle-to-grid (V2G) tillsammans med kommunen i Kungsbacka. Så här ett och ett halvt år senare ringde vi upp Alexandra Österplan från Nissan för att höra om projektet — och om när det kommer lösningar att köpa för den som vill använda sin bil som ellager.

Det finns många beteckningar som flyger omkring här. Vehicle-to-grid, Vehicle-to-home ... eller, ja, Vehicle-to-anything. Har du någon favorit?

För mig, utifrån ett svenskt perspektiv och från Nissans perspektiv, så är det nog Vehicle-to-home. Eller Vehicle-to-building som är samma sak fast i kommersiella byggnader. Jag tror att många kan tänka sig att använda energin som inte används i bilen till att förse hushållet med el och därmed sänka sina energikostnader. Eller kapa sina effekttoppar de kallaste timmarna i februari och samtidigt få en positiv klimatpåverkan. Det är otroligt spännande. I England där vi kommit lite längre med våra piloter har vi solceller, elbilar och laddboxar i ett system, där kan man i princip vara självförsörjande under långa perioder. Men med det sagt tror jag även att mata ut direkt på elnätet, dvs Vehicle-to-grid, har stor potential framöver i takt med att vi får allt fler elbilar på vägarna.

Så du tror elbilsägarna kommer vara lättare att få med på tåget om de får en tydligare koppling till elen, dvs att den används i hushållet till att laga mat och titta på tv, snarare till något så obskyrt som att mata ut på elnätet för att reglera spänning eller frekvens i elnätet, som de förvisso kan spara några ören per kilowatttimme på?

När jag pratar med kunder på till exempel eCar Expo så tittar många på det utifrån ett scenario där man har solceller och kan lagra solelen i bilen. Och många installerar ju solceller idag! Och generellt, kan man som privatperson spara i plånboken är det en stor fördel.

2018 var ni som elbiltillverkare först i Sverige med att sjösätta ett projekt där ni, i samarbete med Kungsbacka kommun och nätägaren Eon, skulle möjliggöra att era elbilar även kunde användas till att mata in el på elnätet. Jag kan väl börja med att fråga: Har det matats ut någon el på nätet ännu?

Ja det testas och utvecklas hela tiden. Det står totalt tio stolpar med dubbelriktad laddning för kommunens Nissan LEAF-bilar. Fem stycken på parkeringen utanför stadshuset och fem stycken vid Teknikens hus, byggnaden där avdelningen som sköter drift och underhåll av kommunens fastigheter sitter. De på kommunen har en app där de kan ange vid vilket klockslag man kan plocka ur el ur bilarna. Hur mycket energi bilarna har att ge beror på vad som hänt under dagen. Man tömmer aldrig batteriet utan tar litegrann, och bilarna ska inte vara urladdade när man kommer till jobbet på morgonen. Målet är att kunna kapa effekttopparna i kommunens fastigheter. Vi har dock inga siffror på vad det lett till i form av sparade pengar ännu.

Det är många som ska samarbeta här: elbilsföretag, de som gör laddboxar och laddstolpar, och inte minst elnätbolag. Vad har löpt på smidigt? Vad har varit svårt?

Samarbetet har funkat bra, även om det inte alltid är lätt i pilotprojekt. Vad gäller lösningarna har det ibland funkat väldigt bra, men det har hänt att en laddare har gått sönder. Men då har E.ON kommit ut och fixat det. Vi vill få fram bra data för att ta detta vidare så att det kan köras skarpt på andra ställen. Då behövs kundupplevelsen, att det ska vara så sömlöst som möjligt, och att det är ett 100% pålitligt system. Det är det som är den stora utmaningen.

I Ny Teknik för några månader sedan kunde man läsa om erfarenheter från ett annat test av V2G i Sverige, hos Örebrobostäder, där ni själva inte var inblandade men där era bilar användes. Där kunde man läsa om, å ena sidan en fascination av hur stor andel av fastighetens elbehov som elbilarna kunde leverera, å andra sidan säkringar och proppar som gått, bilar som inte varit laddade när man skulle ha använt dem, och elbilsladdare som kostat tio gånger så mycket som vanliga laddare. Hur pass mogna är lösningarna?

Det finns barnsjukdomar men lösningarna blir mognare för varje dag som går. Det är därför vi testar det innan vi tar det fullskaligt till marknaden. På andra ställen har vi haft system i drift betydligt längre. I Köpenhamn satte vi tio laddare för fyra år sen, de var de första versionerna. De såg helt annorlunda ut, de var stora som kylskåp och man programmerade direkt i boxarna och hade ingen app att styra med. Men de har funkat väldigt bra. Nu har man bytt till ett enklare webbaserat gränssnitt och då krävs det nya tester. Det ska dock sägas att bilarna redan har den här funktionaliteten; det handlar om att det ska finnas laddare som funkar och är säkra. Men de kommer!

Relaterad läsning: Pionjärerna låter bilen ge el tillbaka till huset - Ny Teknik

För att ladda Nissanbilar används en laddstandard som heter Chademo. Men de flesta övriga elbilstillverkare använder en standard som heter CCS. För er är fördelen att Chademo är kompatibel med tvåvägsladdning, till skillnad från övriga laddstandarder som inte är det. Men nackdelen är att det potentiellt finns en mindre marknad för de leverantörer som ska ta fram laddlösningarna för V2G. Hur ser du på det: innebär er laddstandard att ni är unikt positionerade för att få detta att hända — eller är det eventuellt en begränsning då marknaden blir för liten för de som t.ex. tillverkar laddstolpar och laddboxar?

Nissan är trots allt ett av de bilmärken som har sålt mest elbilar i världen, så vi har mycket elbilar på marknaden. Och snabbladdningsnätverket är väl utbyggt i Europa även för Chademo. De flesta laddar sina bilar hemma, och de som säljer laddboxar säljer både Chademo och CSS. En fördel med Chademo är just dubbelriktad laddning. Det är vi och Mitsubishi som har det som standard i våra bilar, och Mitsubishi har i dagsläget bara hybrider och där finns det inte lika mycket [el] att ta av. I dagsläget ser det ut så, men vad som händer framöver får vi se, det kan komma nya typer av standarder. Och även andra tillverkare, t.ex. Volkswagen, pratar om den här teknologin [V2G].

Alexandra Österplan från Nissan Alexandra Österplan, kommunikationschef på Nissan Nordics. Foto: Nissan

Härifrån, och vidare: hur pass beroende är ni t.ex. av att de som gör laddboxar, laddstolpar och mjukvara för denna typ av lösningar?

Ja, det gäller att ha en produkt som funkar för kunder innan man erbjuder detta för en bred marknad. De mjukvaruföretag som sitter på expertkunskap kring detta och har det som kärnverksamhet kommer att vara viktiga. Vi ser till att leverera bra produkter i form av bilar som möjliggör dubbelriktad laddning. Vi har dialog med flertalet leverantörer och det kommer hela tiden nya som erbjuder detta. Man ska komma ihåg att det här är två branscher [el och bilbranschen] som för fem, sex år sedan inte var i närheten av varandra.

Många undrar om V2G kommer att påverka batteriernas prestanda, och möjligtvis även bilarnas garantier. Har du något svar till dem?

Vi skulle inte dra igång detta om vi inte testat det innan. Garantierna gäller även om man kör de här lösningarna. Man tror inte att det påverkar batteriet. Det är så pass lite på samma gång, man tömmer inte batteriet. Snabbladdning har större påverkan. Annars skulle det vara svårt att sälja in!

Enligt Tibor Blomhäll, ordförande i Tesla Club Sweden (avsnitt 30 av Solcellskollens podcast), var det Nissan som i och med LEAF:en släppte “elbilarnas urmoder” — det vill säga den första elbilen som hade en tillräckligt räckvidd för att konkurrera med förbränningsmotorn. Blir Nissan först även när det gäller att på allvar kommersialisera Vehicle-to-grid?

Det måste jag ju svara ja på. Det tycker jag att vi redan gör i och för sig. Det känns som att vi absolut är på rätt spår för att erbjuda något mer till kunderna.

Relaterad lyssning: Tibor Blomhäll, Om praktiska erfarenheter av 10 år med elbilar

Så slutligen frågan alla undrar över: när kommer man som privatperson att kunna köpa en Nissan med tillhörande laddbox med Vehicle-to-home funktionalitet?

Oj, hehe. Vi kommer att lansera åtta nya elbilsmodeller fram till 2022. Det kommer hända väldigt mycket de nästkommande åren. Det finns ingen anledning att backa.

Relaterade inlägg

Solcellskollens logotyp

På Solcellskollen kan du jämföra leverantörer baserat på andras omdömen, ta fram en solcellskalkyl för din bostad, eller läsa senaste nytt om solceller. Helt enkelt ditt hjälpmedel inför en solcellssatsning!