Kundomdömen på Solcellskollen
7 februari 2018
Av Erik Wallnér (wallner@solcellskollen.se)
Sedan ett par veckor tillbaka har det börjat dyka upp kundomdömen på Solcellskollen – såsom det på bilden ovan, från Hans i Göteborg. I denna text kan du läsa mer om varför och hur det fungerar när vi samlar in omdömen.
Ett av målen med Solcellskollen är att skapa en plattform där användare enkelt kan jämföra och utvärdera olika installatörer inför ett köp. Därför känns det kul att presentera vår nya funktionalitet: kundomdömen!
För att omdömena ska hålla hög kvalitet samlar vi endast in omdömen där kontakt tagits mellan kund och leverantör via Solcellskollen och efter att det har skett en installation. Det vill säga, alla leverantörer på Solcellskollen har gått med på att vi samlar in omdömen från deras kunder, och är skyldiga att meddela när det har skett en installation. För att ett omdöme ska ske får vi alltså information i tre steg – först när kontakt tas (från kunden), sedan när det har skett en installation (från installatören), och till sist i form av ett ifyllt kundomdöme.
Omdömet publiceras sedan på respektive installatörs profilsida (i dagsläget finns det omdömen på några av installatörernas profilsidor – ännu inte alla).
Vi tror möjligheten att jämföra leverantörer baserade på tidigare installationer kommer kunna gynna potentiella solcellskunder på flera sätt, inte minst då förutsättningarna ökar för att man väljer en duktig installatör. Uppföljningen är dessutom extra viktig på marknader såsom solcellsmarknaden där många nya teknikval testas och där de flesta av aktörerna är relativt nya.
Förhoppningsvis kan även möjligheten att läsa andras erfarenheter av en solcellsinstallation få fler att inspireras till en satsning för det egna huset!