Vad kan man tjäna på att ladda elbilen på solel — och hur funkar det?
6 oktober 2021
Av Erik Wallnér (wallner@solcellskollen.se)
En allt vanligare syn blir villor med solceller på taket och en elbil parkerad på garageuppfarten. I den här artikeln går vi igenom vilka besparingar man kan få genom att ladda elbilen på solel (spoiler alert: i dagsläget är de inte stora).
Vi listar även tre lösningar för att i större utsträckning ladda bilen med solel.
Elbilen som ett stort hembatteri?
Även om det är tidiga dagar blir allt fler intresserade av batterier som tillval till sina solcellsanläggningar. Det vanligaste ändamålet med ett sådant hembatteri är att lagra solel från dag till kväll för att på så sätt öka den andel solel som används i huset. Logiken är att egenanvänd solel är mer värd än den el som säljs. I en tidigare jämförelse på bloggen kom vi fram till att egenanvänd solel är värd knappt 20 öre mer per kWh än den el som säljs. Detta är fortfarande en bra bit ifrån vad som krävs för att ett hembatteri ska löna sig.
I en elbil sitter i de flesta fall ett batteri som är mångfalt större än de batterier som man installerar för att lagra sitt solelöverskott. Medan en ny elbil ofta har ett batteri på 40-75 kWh ligger de flesta hembatterier på 5-10 kWh. Om en elbil sitter på ett batteri som är tio gånger större än ett hembatteri, kan man inte då använda det batteriet för att lagra sitt solelöverskott?
För att kunna använda sitt elbilsbatteri som ett regelrätt solenergilager — där man kan ladda med solel ena stunden, och använda elen i huset andra stunden — behövs så kallad vehicle-to-grid (eller vehicle-to-home) där man med hjälp av en laddbox även kan mata tillbaka el från bilen in i huset. Även om det finns sådana pilotprojekt finns ännu inga kommersiella lösningar på plats.
Med det sagt kan en elbil redan idag uppfylla liknande nyttor som ett hembatteri. Att ladda elbilen när solen skiner är helt enkelt ett annat sätt att öka egenanvändningen av solel och lagra den tills man använder bilen nästa gång. För många är dock utmaningen att elbilen ofta inte är hemma dagtid när solcellsanläggningen producerar på högvarv.
Exempel på en elprofil i en villa med solceller och elbil under en solig dag i början av september. Laddaren sätts på vid 15-tiden med en konstant effekt på 3,5 kW och laddar elbilen fram till kl 03. På den tiden laddas bilen med 42 kWh. I det här fallet laddas elbilen med solel under de första 4-5 timmarna.
Litet mervärde av att ladda elbilen på solel i dagsläget
Det som avgör om man tjänar på att i större grad ladda sin elbil på solel beror framförallt på vad man har för elavtal med sitt elbolag. Har man fastpris på el, det vill säga betalar lika mycket för elen oavsett tid på dygnet, kan man som sagt göra en förtjänst på runt 20 öre per kWh — dvs skillnaden på värdet för egenanvänd solel och vad man får betalt för den solel man säljer.
Så vad blir det för summor på totalen? Med en körsträcka på 1500 mil per år förbrukar en vanlig elbil ca 3000 kWh. Om man kan flytta över så att en tredjedel av bilens elbehov täcks av egen solel (vi räknar med att det blir svårt under vinterhalvåret), och besparingen per kWh är på 20 öre, blir det en årlig förtjänst på 200 kr.
Om man däremot har ett rörligt elpris som varierar per timme finns det även andra strategier för att få ner sina laddkostnader. Många väljer till exempel att ladda elbilen nattetid när elpriset är som lägst. Inför den här texten jämförde vi därför även elpriserna dagtid, när solen skiner, med elpriserna nattetid. (Vi jämförde inte med priserna under morgon och kväll då de vanligtvis är de dyraste timmarna att ladda bilen.) Så hur såg det ut? Under sommarhalvåret 2019 var elpriserna dagtid (09-15) 9 öre högre jämfört med nattetid (00-06) i mellersta Sverige (elprisområde 3). Sommaren 2020 var skillnaderna 16 öre och 2021 har elpriserna i snitt varit 24 öre högre dagtid. Huruvida det lönar sig att ladda på solel beror på vilket år man tittar på. Är elpriserna 10 öre högre på dagen innebär det en besparing på ca 10 öre per kWh, medan de prisskillnader vi sett i år snarare innebär en förlust att ladda på egen solel.
3 sätt att ladda elbilen med mer solel
Ännu blir det inga större besparingar av att ladda bilen på egen solel, i dagsläget som mest någon krona per dag. (De ekonomiska förutsättningarna kan dock ändras, till exempel är den skattereduktion på 60 öre per kWh som solcellsägare får när de säljer el inte tidsbestämd av politikerna.) För de flesta blir det även enklare att få ihop livspusslet genom att ladda bilen på natten.
Men för dig som är intresserad av att köra med “mer sol i tanken” finns följande alternativ:
- Ställ in så att elbilen laddas på dagen. Med många laddboxar och elbilar finns möjligheten att ange vilken tid och med vilken effekt man vill ladda bilen. Det allra enklaste sättet för att ladda på mer solel är att ställa in så att bilen laddas under de timmar solcellsanläggningen producerar som mest. Även om det inte är en perfekt lösning kan man komma ganska långt; inför den här artikeln räknade vi på en villa med 10 kW solceller och där elbilen laddas med en konstant effekt på 3,5 kW mellan 10-14 varje dag. Resultatet var att nästan 75% av bilens laddning kom från solel under sommarhalvåret. Desto sämre var det på vinterhalvåret då enbart 20% kom från solel.
- Köp en laddbox som kommunicerar med solcellsanläggningen. Det finns laddboxar som man kan ställa in så att de enbart eller delvis laddar på överskottet från solcellsanläggningen. Denna typ av laddboxar säljs antingen av tillverkare av växelriktare eller fristående tillverkare av laddboxar. Med en sådan laddbox kommer vanligtvis extrakostnader i form av ytterligare elmätare eller sensorer som känner av när det finns ett överskott från solcellsanläggningen. En fördel är att dessa laddboxar ofta kan variera effekten efter hur solcellsanläggningen producerar — och i vissa fall även ladda med en högre effekt än vad huvudsäkringen annars klarar av.
- Välj ett elbolag som erbjuder styrning av laddboxen och solcellsanläggningen. Till sist finns det även elbolag såsom Tibber som utvecklar integrationer mellan elmarknaden, växelriktare och elbilsladdare. På så sätt kan de styra laddningen av elbilen efter önskemål såsom lägst pris eller maximal egenanvändning av solel. För att ladda bilen på egen solel behöver man ha en växelriktare och laddare som stöds av elbolaget.
Läs mer: Dags att lagra din solel? Här är det du behöver veta om batterier