Når laddbara bilar en marknadsandel på 100% redan 2026?
28 januari 2019 (uppdaterad 9 juli 2021)
Av Erik Wallnér (wallner@solcellskollen.se)
Den gamla poddfavoriten Daniel Kulin har bytt Energimyndigheten och arbetet med bl.a. Solelstrategin till sitt nya jobb som ansvarig för elbilsavdelningen på intresseorganisationen Power Circle. Vi ringde upp honom för att höra om det senaste inom elbilsvärlden.
Hej Daniel! Vad var det viktigaste som hände under elbilsåret 2018?
Kia e-Niro och Model 3. Det kanske inte är så spännande att svara med två elbilsmodeller. Men jag är övertygad om att attraktiva modeller är en nyckel för att folk ska vilja köra elbil. Kia e-Niro är en kompakt-SUV med 40 mils riktig räckvidd, och vad som är så häftigt är att den är så pass billig. Okej, en prislapp på 400 000 kr har inte alla råd med, men ändå. Det är en modell som folk vill ha. Sen vore det fel att inte lyfta fram betydelsen som Tesla har för teknikutvecklingen och efterfrågan. Att de lyckades accelerera produktionen av Model 3 och redovisa lönsamhet är jättestort.
Jag har även hört rykten om att Jaguar I-PACE var en av de mest sålda bilarna, alla kategorier, i Holland i december. Det är också stort.
Vad blir det viktigaste som händer 2019?
Svensk politik i all ära, men EU har ambitioner som ser riktigt vassa ut. Jag skulle vilja lyfta fram tre beslut som tagits under slutet av 2018 och som vi lär se effekter av 2019. EU har, först och främst, infört utsläppskrav som gäller för hela en fordontillverkares modellutbud. I praktiken innebär det att de måste erbjuda fler elbilsmodeller för att uppnå kraven. Återigen, fler elbilsmodeller är jätteviktigt för omställningen.
Europadomstolen har efter en process startad av Berlin, Paris och några ytterligare städer satt ner foten kring miljözonerna. Nu har enskilda städer rätt att införa miljözoner med vilka krav de vill. Man kan exempelvis till och med förbjuda den i dagsläget mest “miljövänliga” utsläppsklassen på fordon, EURO 6, och införa krav om avgasfria bilar.
Det tredje beslutet har inte så mycket att göra med elbilar, men däremot för förnybart i allmänhet: länder såsom Tyskland har inte längre möjlighet att begränsa elimport från andra länder om priset på importerad el blir lägre. Det innebär att marknaden för el blir mer flexibel, och priset på el blir lägre i Tyskland, men högre i Sverige. Då blir det mer lönsamt att bygga förnybart!
Idag har Power Circle släppt en prognos för elbilsutvecklingen i Sverige fram till 2045. Vad vill du lyfta fram från rapporten?
Att vi redan 2026 kan ha en nybilsförsäljning som till 100% består av elbilar och laddhybrider. Men det krävs fortfarande politik för att vi ska nå dit. Det viktigaste är ge incitament till kunder att välja elbilar med hjälp av bonus-malus eller liknande stöd. Laddinfrastruktur är jag inte lika orolig för. När det finns elbilar kommer det även finnas aktörer som bygger laddinfrastruktur.
Vi har jämfört med andra, globala, prognosmakare och en reflektion är att de är väldigt konservativa. Visserligen är vi långt framme i Sverige, men att det skulle dröja till en bra bit efter 2040 med att vi når en 100% marknadsandel för laddbara bilar ser jag som orimligt. En bilmodell lever i 6-7 år och jag tror inte att biltillverkarna tröskar igenom så många bilmodeller innan de helt övergår till att elektrifiera dem.
När jag väl har dig på tråden tänkte jag att vi kunde prata lite solceller också. Hur många solpaneler behövs det egentligen för att driva en elbil under ett år?
Det går åt ungefär 3000 kWh för att köra 15 000 km. Så i runda slängar, vad blir det, 10 paneler? Det är i alla fall ungefär vad som får plats på en vanlig carport!
Det här med vehicle-to-grid, eller vehicle-to-home, det vill säga att man kan använda sitt elbilsbatteri för att exempelvis lagra sitt överskott från solcellerna, för att sen mata tillbaka in i huset, eller ut på elnätet. Hur går det med det egentligen?
Det är superspännande och det går bra! Vi kommer se de första erbjudanden till kund komma 2019.
Kommer elbilsägare vilja göra det? Kan inte batteriets prestanda påverkas negativt?
Fördelen är att du kan välja att ladda ur batteriet på ett skonsamt sätt, inom spann där batterier inte påverkas lika mycket. I dagsläget har de flesta tillverkare runt 8 års garanti på batteriet och jag tror inte de kommer ändra garantierna för att man använder batteriet på detta sätt också.
Och när slutar vi ta omvägen att sätta solceller på hustak för att ladda elbilen? När sätter vi solceller direkt på bilarna? Är det realistiskt?
Det är absolut realistiskt, men inte att plocka bort kontakten. Man kommer alltid att behöva skjuta till el. Men det är märkligt att det är så få biltillverkare som gör det [sätter solceller direkt på elbilarna]. I Japan är tekniken ganska stor, och det finns initiativ i Tyskland och Holland som fungerar. Och man kan tänka sig applikationer där man inte använder bilen så extremt. Om bilen har stått i någon vecka, eller om man fiskat i en fjällsjö några dagar, vore det ju fint att komma tillbaka till ett fulladdat batteri.
Men som sagt, i färd blir det svårt. Kör man 100 km/h på en motorväg kanske effekten som krävs är …. [räknar högt] … 20 kW. Den solcellsanläggningen får inte ens plats på de flesta villatak!
Du kan du ta del av hela Power Circles rapport om elbilsutvecklingen, via denna länk.